Bovenaan Google met linkbuilding!
Als je er nog nooit van hebt gehoord dan zorgt dit volgende er wel voor dat je er alles over wilt weten: de ranking van Google wordt namelijk voor 30% bepaald door linkbuilding. Dit is een onderdeel van SEO waarbij er doelbewust backlinks worden verzameld die naar een bepaalde website of webshop zullen leiden. Elke link die naar een website verwijst wordt namelijk gezien als een soort stem en hoe meer stemmen, hoe relevanter en waardevoller de website wordt in de ogen van de zoekmachines.
Waar moet je op letten met linkbuilding?
Goed om te weten is dat niet alle links evenveel waarde hebben, maar dat dit ook niet hoeft. Het is belangrijk om een linkprofiel te creëren waarin een combinatie van kwalitatieve links en minder kwalitatieve links voorkomen. Hierdoor, krijg je een natuurlijk linkprofiel en daar zal Google je voor belonen. Dit in combinatie met goede content op je website kan leiden tot een toppositie.
Om te ontdekken welk linkbuilding pakket van technieken jouw linkprofiel kan versterken zal er een uitgebreide analyse moeten plaats vinden van de huidige situatie om zo de verbeterpunten in kaart te brengen. Op basis hiervan kun je een strategie bepalen met zoektermen waar op gefocust gaat worden en de gepaste linkbuilding technieken.
Zoals eerder al benoemd hebben niet alle links dezelfde waarde, maar zijn ze wel allemaal belangrijk voor een natuurlijk linkprofiel. Door de verschillende technieken met elkaar te combineren zorg je ervoor dat er een gevarieerd linkprofiel ontstaat. Wanneer je dit niet op de juist manier uitvoert zal Google je afstraffen. Dit kan redelijk lastig zijn, dus schakelen bedrijven vaak een linkbuilding bureau in. Maar wat zijn nu die linkbuilding technieken?
De meest makkelijke backlinks om te verkrijgen en ook vrij goedkoop zijn de links op startpagina’s, waarmee je de basis kan leggen voor een linkprofiel. Hiernaast heb je nog SEO-blogs en wist je dat 92% van de consumenten de aanbeveling van een blogger meer vertrouwt dan een advertentie. Hierdoor is een backlink in een blog niet alleen goed voor de betrouwbaarheid van je product, maar door relevante blogs komen er ook potentiële klanten op jouw website. Ten slotte, zijn er nog de persberichten op nieuwssites. Het vele organische verkeer en de hoge autoriteitswaarde zorgt voor een super sterke link, maar ook naamsbekendheid.